lørdag 16. april 2011

Ukens bilde; Fædrelandsvennen


Jeg pleier vanligvis ikke å sende inn fotografier til aviser eller ifm. konkurranser der utgiver forbeholder seg retten til videre bruk av bildet. Jeg mener, personlig, at dette er en måte å "snike til seg" fotografier på, uten å betale ei krone for det! Likevel valgte jeg å gjøre det i starten av denne uken, da temaet var "Alderdom" i Fædrelandsvennens ukentlige fotokonkurranse. Jeg la selvfølgelig ved mine kriterier for gjenbruk; kun i avisens papir- og/eller nettutgave kreditert med mitt navn, og at evt. annen bruk utenfor gitte områder skal avtales særskilt med meg i egen avtale! Med dette i bakhodet, tenkte jeg at redaksjonen uansett ikke ville plukke ut mitt fotografi som ukens vinnerbilde, men der tok jeg feil...



Onsdag, akkurat idet jeg satt med munnen full av Wasa knekkebrød i matpausen på jobb, ringte telefonen. En kvitrende, blid damestemme fortalte at mitt fotografi var plukket ut som ukesvinner. Jeg fikk vite at det vil komme på trykk i lokalavisens "God Helg"-magasin; et tillegg til selve avisen. Damen i den andre enden kvitret videre, stilte en del spørsmål ifm. bildet mitt, og jeg svarte villig vekk - ganske så overrasket!

Da jeg tok dette bildet; noen år tilbake i tid, var det mange tanker bak det. Jeg hadde valgt meg ut et sted i Otterdalsparken/Nupenparken her i byen, der linjene og plasseringen av et eldre menneske skulle symbolisere "eldrebølgen". I selve bildet, ville jeg også søke å få frem levd liv, valgte irrganger underveis, nåtid, usikker fremtid, ensomhet, m.m. Alt dette fikk jeg selvfølgelig ikke fortalt i telefonsamtalen, og ikke ønsket jeg å gjøre det heller. Det er noe med å la betrakteren tolke det som ses utfra sitt eget ståsted også. Likevel fikk damen i den andre enden av talatutten med seg noe av tankene mine, og slik står de på trykk i dagens "God Helg";

"Anne-Lise Stangenes fra Kristiansand kalte opprinnelig bildet sitt for "Eldrebølgen". Nå går det av med seieren denne uken under vårt tema "Alderdom". Stangenes forteller at hun tok bildet da eldrebølgen var tema i samfunnsdebatten, og spørsmålet var hvem som skal ta seg av de eldre i fremtiden. -Bildet er tatt i Nupenparken, jeg syntes brosteinene der passet så fint til temaet eldrebølgen. Vi ser veien som ligger foran kvinnen, på den måten har jeg prøvd å få fram det uvisse i fremtiden for de eldre, forteller fotografen, som er aktiv i en fotoklubb for naturfotografer. -Men selv tar jeg bilder av alt mulig, forteller Stangenes".

Det er selvfølgelig BioFoto Sørlandet jeg er aktiv i, og ellers er fotografiet tidligere lagt ut  for vurdering og kommentarer på foto.no;  HER



"Eldrebølgen"       Foto: Anne-Lise Stangenes

7 kommentarer:

  1. Gratulerer Anne-Lise.
    Kult profilbilde også ;)

    SvarSlett
  2. Tusen takk, Håvard! :-)

    Ja, moro dette, Magne! :-)

    SvarSlett
  3. Gratulerer :D Jeg er litt treig i avtrekkern, men du får ha meg unnskyldt ;o)

    SvarSlett
  4. Og detta har gått meg hus forbi.. ikkje bra! Men bildet, det var veldig bra!! :)

    SvarSlett