mandag 21. mars 2016

NNFF 2016 - noen subjektive inntrykk

"Skogens byggmester og fotografen selv,
fra utstillingen "60 chicks - Wild pics" av BioFoto Norden"

Foto: Anne-Lise Stangens



For tredje året har jeg vært på Norsk NaturFotoFestival (NNFF) på Ski. Når festivalen finner sted, da er det vår! Et flott treffsted for oss som er interesserte i natur-, film-, og naturfotografering. Det er skikkelig moro å være mange natur-, og fotofolk samla på et sted. Vi var vel 20 - 25 stk bare fra Sørlandet, og flere hundre fra BioFoto. Det å møtes utenfor medlemsmøter i BFS (BioFoto Sørlandet) og på turer,  gir felles inspirasjon og vi blir kjent med hverandre også på andre områder. 






Utstilling ved BioFotos lokallag

Som nestleder i BioFoto Norge (og tidligere leder i BFS) banker mitt hjerte heftig for BioFoto. Det ligger en del arbeide bak å delta under NNFF selvfølgelig; møter, planlegging og organisering, delegering av ansvarsoppgaver, avtaler osv. både for oss som sitter i sentralstyret, og ikke minst for lokallagslederne, de lokale styrerepresentantene og for medlemmene rundt omkring i landet, men jøss, så gøy det er! 

Utstillingen til BioFoto Sørlandet og BioFoto Norge i Ski kino, viste landsdelene våre på en god måte. Det er alltid interessant å se på hvilken måte øvrige lokallag viser frem sitt nærområde på NNFF. Ikke minst er det utrolig kjekt å møte igjen "gamle kjente" år etter år, og bli kjent med enda flere. Jeg var heldig som fikk være en del av utstillingen til sørlandsavdelingen i år også, og er takknemlig over å være en del av natur-, og fotomiljøet. 


Utstillingen til BioFoto og NN i foajeen på Ski kino





"60 chicks - Wild pics"

Fra sørlandsavdelingen har både Lita og jeg med et bilde hver på utstillingen av 60 kvinnelige naturfotografer i BioFoto Norden; 20 fotografer fra hvert land.

Initiativet til samarbeidet kom fra Heidi Holmlund; leder for BioFoto Finland. Hun har gjort en knakende god jobb. Også Lotta Lund fra BioFoto Sverige, og Heidi Mellingen fra Norge har stått på både sent og tidlig, og resultatet er meget severdig. Utstillingen ble veldig godt besøkt, og godordene haglet; både muntlig og i gjesteboka til "60 chicks - Wild pics". 

Det blir spennende når utstillingen nå skal videre til Haltia - Finlands Naturcentrum - med offisiell åpning for publikum 11. juni. Der kan den ses frem til uti februar 2017, og der vil det også være foredrag, workshops m.m. til oppsatte tider. Med ca. 300 000 besøkende i året, føler jeg meg virkelig ydmyk som får anledning til å være en av seksti som er med.  "60 chicks - Wild pics" ble første gang vist i Västerås under Naturfotodagen i regi av Camera Natura 13. februar i år. 

Fra gjesteboken
Foto: Anne-Lise Stangenes
Foto: Anne-Lise Stangenes








Inspirerende foredrag



En viktig oppfordring fra Bo Eide








Ingebjørg Fyrileiv Guldvik

Det var mange gode foredrag under årets NNFF. For meg var visningen til Ingebjørg Fyrileiv Guldvik en skikkelig høydare. Hun tok det "på strak arm" da hun kom inn istedenfor Aasheim som meldte avbud i siste liten. Maken til naturglede, variasjon og spennende abstraksjoner skal en lete lenge etter. Jeg våger å si at jeg er glad for at Aasheim ble forhindret fordi Ingebjørg sin visning for meg "gjorde hele festivalen"! Ingebjørg var hos oss i BF Sørlandet høsten 2012, men da fikk jeg ikke sett foredraget hennes fordi jeg var på Island. Jeg er utrolig takknemlig for at jeg fikk sett foredraget hennes nå, og var skikkelig "gira" og kjempeinspirert da hun var ferdig. Det var en glede å stå i kø å la godordene hagle over henne da hun var ferdig; den eneste kvinnelige foredragsholderen i år. 







Kai Jensen

Andre foredragsholdere jeg vil trekke frem er Kai Jensens "Lysjegeren". Også Kai får frem sin glede og kjærlighet til naturen gjennom sine bilder sammen med velvalgte ord, og han er jo bare grom. Avslappa og uhøytidelig, og med stor respekt for naturen og naturfotografiet, alltid med et smil på lur, og en liten skvett humor. Mens mange viser frem bilder med "pels og fjær"; noe som kan være riktig så spektakulært i seg selv, viste Kai også en god del landskapsbilder i foredraget sitt, og i alle bildene har han jaktet på lyset. Det var ikke så mange som viste landskapsbilder under NNFF, så dette var et stort pluss, synes jeg. 





Mats Andersson

Jeg kommer absolutt ikke utenom Mats Andersson (blogg); for meg en svært spennende fotograf. Hans mer mørke, diffuse og "ruskete" fotoarbeid i sort-hvitt får betrakteren til å tenke over hva bildene faktisk viser, og bildene følges av interessante betraktninger. Det tilfører meg som fotograf "noe mer", og det liker jeg. Dessverre så fikk jeg ikke sett hans foredrag fra Island som ble holdt kvelden før festivalåpningen, men heldigvis fikk jeg byttet vakt med Bente Prestmo Edvardsen (tusen takk!) på "60 chicks-utstillingen", slik at jeg kunne få hørt hovedforedraget hans i kinoen under festivalens andre dag. 

Andersson solgte flere av sine bøker på festivalen også, men dessverre var den ene boken jeg ønsket å kjøpe allerede utsolgt der (web). Det ordnet Mats greit, så jeg har i ettertid fått boken «Möten» i postkassa mi, og har nydt de to første kapitlene allerede. 

Andersson ble kåret til «Årets Nordiske Naturfotograf» i konkurransen Nordic Nature Photo Contest 2016 (NNPC) i regi av Natur & Foto; som første svenske noensinne. Kjempegøy, og vel fortjent! En skikkelig grom, artig, og flott fyr, som jeg gleder meg til å følge videre. 






Arve Henriksen

Siste foredragsholder; Arve Henriksen med "Livet i Beverdalen"
Foto: Anne-Lise Stangenes


Sist, men ikke minst - siste foredragsholder ut var Sørlandets "egen" Arve Henriksen. Det var ordentlig spennende å på NNFF få se og høre mer om hva som har skjedd i Beverdalen etter at filmen, som er vist flere ganger på NRK - Ut i naturen, - var ferdig. Ikke minst ble det veldig personlig når Arve selv holdt alle kommentarene til filmen han viste. Hans forkjærlighet for dyrene i Beverdalen, naturen i indre-Agder, og hans nitidige filmarbeide er helt unikt. Jeg regner med at hans arbeide i Beverdalen ikke stopper med dette...





Bildekritikken - et nytt konsept

Sånn ellers...., i forkant av NNFF mottok jeg en e-post fra Magnus, der jeg sammen med et knippe andre fotografer ble invitert til å delta under et nytt festivalinnslag; nemlig bildekritikken. Et tredvetalls bilder fra ulike fotografer skulle vises anonymt (uten navn på fotograf i forkant av vurderingen) og kommenteres av fotografene Tom Dyring, Lars Andreas Dybvig, og Dag Thorenfeldt. 

Vi ble bedt om å sende inn bilder som kunne kreve noe av øyet; bilder som ikke var publisert eller kjent fra tidligere. To av mine fem innsendte bilder ble vurdert. Av andre fotografer hvis bilder var med i bildekritikken var bl.a. Arnfinn Johansen, Ingebjørg FyrileivGuldvik, Espen Bergersen, og Alexander Myklebust m.fl. 

Jeg vet ikke om kritikken av mine bilder var til nytte for noen, men det var uansett moro å bli invitert med. Ikke minst var det et nytt, friskt festivalinnslag, og det er spennende at festivalledelsen forsøker å tenke nytt. For kritikerne så var nok ikke alle fotografene bak bildene anonyme dessverre, men om det preget vurderingene kan jeg ikke si noe om...






NNFF som sosialt treffsted

Utover utstillinger, foredrag og messe, var det skikkelig koselig med gode samtaler over både frokostbordet, treffet for "60 chicks-damene" på cafe Sjarm, samtaler og små treff "rondt forbi", og under middagene om kveldene. Jeg fikk også møtt kjente og kjære. Ekstra stas var det å få så mye tid sammen med gode, skjønne Britt, og også å møte venner "live" som jeg har kjent i mange, mange år; først via nettstedet foto.no, og deretter på Facebook. Det var helt herlig å endelig hilse ordentlig på både Dirk R. og Anne Ø. Å møte natur-, film-, og fotointeresserte fra Norge og øvrige Europa - er veldig berikende.


Et lite knippe av 60 chicks-damene på cafe Sjarm
Foto: Anne-Lise Stangenes

Britt, Lita og jeg i utstillingslokalet til "60 chicks - Wild pics"
Foto: Anne-Lise Stangenes

Endelig fikk jeg møtt Anne!
Foto: Anne-Lise Stangenes





2016

Ledelsen for festivalen med Jan Magnus Reneflot i spissen, har også dette året gjort en durabelig innsats med å sette sammen et variert og interessant program. Både utstillinger, messe og foredragsholdere hadde noe for både unge og eldre, og i år kunne en se at det ble satset ekstra mye på å løfte lokale krefter; særlig innen utstillingene. Det er et mektig stort arbeide som ligger bak en suksessfull festival; både av alle "i de indre sirkler" og ikke minst av alle de frivillige. En festival som ikke bare finner sted en gang, men som nå har blitt gjennomført tre år på rad. Til neste år må den vel kunne omtales som en vårlig tradisjon?




2017
Nå er det bare å glede seg til neste års festival som blir 17. – 19. mars 2017! 




FLERE LENKER
Lotta Lund - BioFoto Sverige - om 60 chicks på NNFF

BioFoto Sørlandet - Festivalrapport NNFF 2016 
- av Annette W. Høyland og Anne-Lise Stangenes

4 kommentarer:

  1. Så flott en oppsummering Anne Lise. Ja, dette var en svært inspirerende helg. Så kjekt å få møte deg og mange andre. Kommer gjerne igjen :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Anne! :-)

      Utrolig moro å endelig få møte deg "live"! Vi har vel kjent hverandre og fulgt hverandres foto-arbeide i nær 10 år, tror jeg, og endelig fikk jeg hilst på deg og tilbragt tid sammen med deg utenfor den digitale verdenen! :-) Veldig, veldig kjekt!

      Slett
  2. Ja det var gøy Anne Lise :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Absolutt helt enig med deg, Dirk! :-D Det var skikkelig hyggelig å endelig få møte deg, og ikke minst ha en god samtale. Synd du måtte avsted for å jobbe resten av helga, men noen måtte holde Norge i gang også. Vi ses!

      Slett