lørdag 8. oktober 2016

"60 Chicks - Wild Pics" i Finland

Fra "60 Chicks - Wild Pics" - et samarbeide mellom BioFoto Finland, Sverige og Norge, med 60 kvinnelige utstillere.
Foto: A-LS


Haltia ligger ca. 45 min. fra
Helsinki. En liten togreise
og en kjapp biltur unna.
Foto: A-LS

Om jeg kunne klart å formidle utstillingen "60 Chicks - Wild Pics" slik den virkelig er, så ville jeg selvfølgelig gjort det. Det klarer jeg dessverre ikke! 

Jeg så utstillingen da den var på Norsk NaturFotoFestival på Ski i mars i år (min omtale), og jeg så fotografier og leste omtaler fra da den ble vist i Sverige i februar. Jeg har også sett bilder av utstillingen slik den nå er på Haltia - Finlands naturcentrum. Derfor trodde jeg at jeg visste hva jeg gikk til. Så feil jeg tok! 

Gjennom noen skarve mobilbilder, som absolutt ikke yter utstillingen rettferdighet, vil jeg forsøke å formidle noen av mine inntrykk... 

Omtalen av utstillingen på Haltias egen webside HER







Heidi Holmlund (leder BioFoto Finland og utstillingens "mor") og jeg idet vi ankommer Finlands Naturcentrum - Haltia.
Foto: A-LS




Publikum på vei inn til utstillingen.
Foto: A-LS


Det var under en felles fototur for BioFoto Finland og BioFoto Sverige at Heidi Holmlund (leder BFF) og Lotta Lund (styret BFS) m.fl. kom i snakk om en felles utstilling for de kvinnelige medlemmene av BioFoto i norden i 2015. Hvem kunne ane at den gryende tanken den gang skulle ende opp i en vandreutstilling med hele 60 kvinnelige naturfotografer fra våre tre land? Heldigvis grep Heidi Mellingen (den gang i styret for BioFoto Norge) stafettpinnen her i landet, og bragte forslaget inn for fjorårets styre. 

Samarbeide. Natur. Kvinner. Vandreutstilling. Det ene etter det andre falt på plass. 20 naturfotografer fra hvert land ble med. Den største kvinnelige naturfotografiske utstillingen i norden noen gang! Vi har skapt historie! Vi har skapt overskrifter! Vi når ut til et stort nordisk publikum, viser biologisk mangfold, inspirerer - både til å være ute i naturen og til å selv fotografere.  














Stor takk til Heidi som tok det første initiativet!



I Finland når utstillingen sin absolutte høydare nå. I alle fall så langt. Den oppleves som å vandre ute i naturen innendørs. Lokalene er spesialbygd med ulike rom, malt i ulike farger etter fotografienes tema, og med naturlyd strømmende ut fra skjulte anlegg. Her er digital fremvisning av enda flere naturfotos, og filmer som flere utstillere har laget om sitt eget fotografiske arbeide. Her er gjenstander å ta og føle på. Du kan sette deg ned i ro og fred og bare se, lytte, føle... Gjesteboka er enorm. Den er allerede mer enn halvfull. Jeg ble mektig imponert!









Å være en del av en så storslått og gjennomført god utstilling, slik den er oppført på Haltia - fra ende til annen - det er stort. Jeg skulle ønske alle utstillerne fikk se den slik den er nå! Først nå kommer hvert eneste bilde til sin fulle rett. Hvert rom er tilpasset til det enkelte fotografi. Hvert eneste lys er plassert helt riktig ift. lyssetting på det enkelte bilde. Selv lydene - som kommer fra ulike kanter av rommene, er i bevegelse... 

















Ydmyk og stolt utstiller
Foto: Heidi Holmlund



Jeg føler meg både svært ydmyk over at lille jeg er med på noe så stort. Jeg er utrolig stolt over samarbeidet mellom BioFoto Finland, Sverige og Norge, og ikke minst så er jeg mektig imponert over enhver utstillers arbeid, takknemlig overfor alle som har bidratt til oppsettingen på Haltia, og svært glad for at jeg bestemte meg for å ville reise til Finland for å se den der.

Jeg håper inderlig at mange, mange fler blant både utstillerne og andre interesserte får mulighet til å besøke "60 Chicks - Wild Pics" på Haltia i Finland! Opplevelsen sitter virkelig igjen i kroppen. 

Jeg hadde virkelig ingen anelse om hvor stor denne utstillingen virkelig er - nå vet jeg! 

















"60 Chicks - Wild Pics" er Haltias spesialutstilling i perioden juni -16 - medio februar 2017. 






Hovedutstillingen viser Finlands natur fra skjærgård til fjell. Les mer






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar